Pozitivní zpětná vazba – ocenění

Jedna z komunikačních dovedností, která výrazně posiluje dobré vztahy, je ocenění. Je třešničkou na dortu v komunikaci mezi lidmi jak v rodině, mezi přáteli, tak i na pracovišti.

Americký psycholog John Gottman, odborník na výzkum rodiny a manželství, během své více jak čtyřicetileté praxe zjistil, že partnerské páry, které používají ocenění vůči kritice v poměru 5:1, jsou z dlouhodobého hlediska spokojenější a jejich šance, že spolu zůstanou, je vyšší.

A proč je pochvala tak přínosná a důležitá?

Posilujete tím emoční konto a vytváříte vzájemnou důvěru.

Dáváte druhému najevo své uznání a respekt za to, co dělá.

Uděláte druhému radost a tak to potěší i vás, když vidíte reakci.

Motivujete.

Zvyšujete pocit hodnoty druhého člověka.

Může se vám to vrátit, když vám budou chtít pochvalu oplatit.

Ocenění vyžaduje naši všímavost a schopnost vidět na druhých lidech dobré a vyjádřit to slovy.

Pro někoho je dávat pochvalu těžké. Někteří jednoduše nechtějí, někteří to neumí, jiní nemají pocit, že by si to druzí kolem nich zasloužili a dalším to přijde zbytečné a trapné. Kdo ale chce, může se upřímnému oceňování naučit. My lidé přece nejsme automaty a každý si alespoň čas od času pochvalná slova zaslouží.

A jak tedy partnera oceňovat a chválit?

Každá chvála by měla být upřímná, konkrétní a pozitivní (např.: „Jsi šikovná, že si nechala umýt auto“).  Pokud se budete dívat na televizi nebo do mobilu a jen procedíte mezi zuby „Jojo, jsi šikovný“, „To je dobré“, tak vám druhá strana asi nebude vaše slova moc věřit. Obecné a předstírané pochvaly nezní moc důvěryhodně a jsou to spíše naučené formulace na získání „bodů“ pro sebe. Falešné lichotky a pochvaly používají také manipulátoři k získání svého prospěchu. Důležité je oceňovat maličkosti a pracovní činnosti, které partner vykonává pravidelně a dlouhodobě. Potom vidí, že si jeho úsilí vážíte. Každodenní stereotyp vztah tolik neubíjí a všechny takové činnosti dělá s větší radostí. Jednou z forem ocenění je poděkování za konkrétní činnost, podporu, chování a vlastnosti.

PŘÍKLADY:

Děkuji, že

… jsi mě vyslechl a podpořil. 

… vyděláváš peníze a zajišťuješ nás.

… jsi dnes uspal děti.

… jsi nezapomněl na naše výročí

… jsi při mně, když je mi těžko.

… se ti mohu svěřit a ty to nikomu neřekneš.

… si na víkend vymyslel tak pěkný výlet.

… respektuješ mé kamarády.

Dnes jsi mě potěšilUdělalo mi radost, že jsi přišel brzy z práce. Mám na tobě ráda, že jsi trpělivý, pracovitý …nebo jiná pozitivní vlastnost. “Dnes ti to sluší.” “Ta červená barva ti sedne.” “Jsi pořád fešák.” “Jsem ráda, že tě mám.”

Chvalte i snahu, i když se výsledek úplně nepovede, hodně tím motivujete.

Jsem ráda, že

… jsi zkusil opravit tu pračku.

… se tak snažíš naučit se lépe vyjadřovat vůči mně kritiku.                             

… se snažíš mi porozumět, i když to není občas snadné.

Vzájemný vztah můžeme hodně podpořit i správnou reakcí na úspěch druhého. Pokud například partner získá v práci novou zakázku, na kterou se dlouho těšil, a my řekneme jen: „Fajn… A nezapomněl si koupit lístky do kina?“, tak je to pro něj nepříjemná sprcha. Negativní reakce mají bohužel větší dopad na psychiku než ty pozitivní. Vhodná reakce by mohla vypadat asi takto: „Gratuluju! Máš radost, viď? Vyprávěj mi o tom podrobně. Jak to teď vše bude?“ A pak nasloucháte a kladete další otázky. Můžete navrhnout a zorganizovat malou oslavu. Takovýmito reakcemi a chováním utužujete vztahy a vzájemnou důvěru. Společné prožívání radosti vás může velmi sblížit. Zároveň tím také ukazujete, že vám na druhém záleží.

Jana Štěpková, externí koučka společnosti Attavena